Monday, May 31, 2010

PLAGIAT

Adalah dimaklumkan bahawa beberapa orang pelajar telah menipu Prof. Madya Dr Jelani dengan menghantar tugasan individu yang sama dengan rakannya (cuma tukar nama dan no matrik) dan ada juga yang melakukan kombinasi antara dua tugasan rakannya....

Dr. Jelani telah mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap pelajar-pelajar tersebut.

Nasihat saya supaya hal sebegini tidak berulang lagi....yang akan lebih menderita ialah tuan punya assignment yang sebenar....sebab kedua - duanya diambil tindakaan.

Harap maklum.

18 comments:

JAW said...

adussss... nayo nayo

Muhamad Abdul Rahman 202110 said...

Subhanallah...

ust, group kito ado hk keno ko?

hok dr Isha lagu mano?

ZAITON MOHAMAD NOOR said...

harap2 org tak bersalah tak teraniaya.. saya respon begini coz, bimbang jugak..semasa hari pertama tugasan dihantar, saya lihat ramai sangat yang pergi kehadapan hall, ada yang menghantar assignment, ada jugak yang ambil assignment. pada hari tersebut hati saya sudah tak selesa.bimbang sekiranya ada yang teraniaya seperti assigmnet dipinjam tanpa kebenaran semata-mata untuk di tiru. semoga dan diharap tiada yang teraniaya.. kesian pada yang terkena. Semoga siasatan dijalankan secara telus..

Muhamad Abdul Rahman 202110 said...

ust fendi,

boleh bg no dr Jelani, bleh bg rakan2 kita telepon utk penjelasan.

Muhamad Abdul Rahman 202110 said...

saya ada berbincang dgn dr, ada sekitar 12 pelajar yg dapat markah 0 assingment kerana 'peniruan'.

bg mengelakkan ada yg 'teraniaya' spt komen di atas...

saya telah cadangkan dr bg list no matrik pelajar berkenaan pd ust fendi utk disiar dlm blog ini sbg rujukan.

kenapa ada sahabat2 kita yg bersikap begini????????

ZAITON MOHAMAD NOOR said...

terima kasih ust muhd. abd rahman atas keperihatinan keresahan hati..semoga perkara seumpama ini dapat dielakkan dalam pertemuan kedua kohot kita nanti..

Norzaimah Binti Semsudin said...

penipuan haru dibenteras....takut yang tak tahu menahu teraniaya,naye nanti...harap semua nye kembali baik...niat yang sama nak lulus cemerlang...kena jujur n ikhlas...insyaAllah kita semua berjaya....

Mohd efendy Bin Hj.Daud said...

ni laa akibat suka ponteng kelas....last last....buat nanyo ko saing-saing yang jujur.....dasar penipu tak habis habis menyusahkan orang

Muhamad Abdul Rahman 202110 said...

ust fendi,

mcm mana follow up dgn dr Jelani,

boleh dpt no matrik individu terlibat.

Muhamad Abdul Rahman 202110 said...

bakpo sapa jadi lagu nie???

mslh gapo gak? assingment tiru, kelas kejap ado kejap tok, kecek belake dsb.

raso malu sbb kito guru sklh agama, dok bawah tok guru lagi...

kalo raso berat sangat...jangan pakso diri, bg peluang ko rakan2 lain yg lebih mampu.

jangan hanya kerana nak kejar jawatan tetap...kito gadai habis maruah kito.

insaflah sblm terlambat.

Nurul Adilah Che Cob 202131 said...

betul tu ust... x patut2.. naya namanya.. harap2 xde la yg gi depan dwn kuliah dan seludup keluar dwn assignment kawan2 utk tiru..

bersusah2 dulu bersenang2 kemudian..

Noor Laila Kasmawati bt. Muhammad Zain said...

askm...

mintak disegerakan urusan senarai nama yang disyaki meniru.....takut ada yang teraniaya.....

sia-sialah kita semua belajar 'copyright' dgn en. nan kalau benda mcm ni terus berlaku....

Mohd efendy Bin Hj.Daud said...

nama-nama student yang terlibat akan dihantar pada saya hari khamis....saya senyap bukan tak bertindak....dah....tapi prof Jelani sedang "pairing" nama - nama student yang terlibat untuk dipanggil buat pengakuan pada Jumaat nanti.....Harap maklum

Muhamad Abdul Rahman 202110 said...

inilah akibatnya bila baik sangat...terus naik kepala.

bagi madu dibalas cuka

Muhamad Abdul Rahman 202110 said...

assalamualaikum,

makluman...senarai no matrik dah saya terima dari ust Fendi.

insyaAllah esok saya akan sampaikan kt dlm kelas

nasihat ana...bincang elok2 dengan dr Jelani.

hazlinaomar said...

sahabat semua, gugurlah hari ini segala kepercayaan dan pengharapan yang telah diamanahkan kpd kita...sedih...segala tembelang dah terbongkar...apakah mungkin ini akan menukar ekspresi lecturer terhadap kita semua?

Muhamad Abdul Rahman 202110 said...

assalamualaikum...

terima kasih ana ucap pd teacher nazrah atas keberaniaan beliau keluar ke depan bg meminta maaf bg semua rakan2 kohort 2

diharap selepas ini tiada lagi perkara2 'memalukan' akan berlaku lagi.

Anonymous said...

x payah lah di heboh-heboh kan ....menda dah berlaku, senyap2 jer lah...nak wat rano.